Üzleti folyamatok fejlesztése
Mit is jelent ez pontosan?
Ahhoz, hogy pontosan megértsük, nézzük szétdarabolva a szavak jelentését:
FOLYAMAT: Összefüggő lépések sorozata, amely egy cél megvalósítása érdekében történik.
ÜZLETI FOLYAMAT: Olyan összefüggő lépések, tevékenységek sorozata egy cégben, amellyel egy célt akarunk megvalósítani, például végrehajtani egy szolgáltatást, vagy kihozni egy terméket. De ide tartozik a számlázás, ügyfélgondozás, értékesítés, karbantartás, vevők kiszolgálása és sok minden más is. Tehát, ezekből épül fel a működés.
ÜZLETI FOLYAMATOK FEJLESZTÉSE: A fent említett folyamatoknak a változtatása, vagy fejlesztése speciális módszerekkel úgy, hogy azok hatékonyabban, tudatosabban, eredményesebben működjenek, és az érték teremtésre fókuszáljanak.
Alkalmazott módszertanok, filozófiák
- Lean
- SixSigma
- Process Mapping
- BPR (Business Process Reengineering)
Folyamat-menedzsment szemléletmód
Folyamat-menedzsment kialakítása három szinten történhet:
1. Folyamatok átszervezése
2. Folyamatok optimalizálása
3. Folyamatok tervezése
Üzleti folyamatok átszervezése
Folyamatok átszervezéséhez BPR (BusinessProcessReengineering), LEAN, Process Mapping eszközöket használunk. Folyamatok gyökeres átszervezését csak speciális esetekben hajtunk végre egy cég életében. A javulás mértéke meglehetősen nagy a költséghatékonyság, minőségi problémák, és átfutási idők területén. A teljes cég működésére fókuszálunk ilyen esetben, ezért a folyamatok átszervezésénél a felsővezetés támogatása feltétlenül szükséges. Amikor egy vállalat ERP bevezetése előtt áll, érdemes ezek módszerek alkalmazásával a folyamatait rendbe tenni mielőtt a szoftver fejlesztése elkezdődne. Természetesen a szoftver fejlesztése közben elengedhetetlen a folyamatok finomhangolása a fejlesztőcsapat közreműködésével. A digitális átalakulás első lépése minden esetben :
Üzleti folyamatok fejlesztése, átszervezése.
Folyamatok optimalizálása
Folyamatok optimalizálása, illetve a működési folyamatok fejlesztése egy részterület fejlesztéséről szól és ehhez LEAN, SixSigma, ProcessMapping módszertant használunk. A folyamatok fejlesztésével egy-egy problémát, vagy fellépő veszteséget veszünk górcső alá és mindig az azt kiváltó valós okokra dolgozunk ki megoldást. Olykor a teljes cég, de legtöbb esetben az adott terület bevonása szükséges a sikeres projekthez. A folyamatok fejlesztésével a költséghatékonyság, ügyfél elégedettség és termék minőség egyaránt javítható. A folyamat-menedzsment fontos része a folyamatos fejlődés gondolkodásmód kialakítása (CI – Continuous Improvement). Amikor fejlesztünk egy területet, szükséges időt fordítanunk ennek a bevezetésére is a kellő hatás elérése érdekében.
Folyamatok tervezése
Folyamatok tervezése egy új terület indításakor történik. Gondoljunk csak bele, mekkora versenyelőnnyel indulhat az a tevékenység, amelyik már tudatosan kialakított- és hatékony folyamatokkal képes működni. Ebben az esetben az ideális elhelyezkedés (layout) és munkaállomás rendezett kialakítása is fókuszterület.
Fejlesztési szolgáltatás menete
A fejlesztési szolgáltatás egy speciálisan kialakított menetrend alapján történik A menetrend pontos betartása rendkívül fontos a projekt sikerességéhez, mivel ez jelenti a kulcsot a bevezetett változások jövőbeni fenntarthatóságának biztosításához.
A megfelelő fejlesztések létrehozásának fő mozgatórugói a fejlesztendő terület kulcsembereiből összeállított projekt csapat A csapat tagjainak nagy szerepe van a fejlesztések szakmai meghatározásában és a változások szervezetbe történő bevezetésében A projekt csapattal közösen dolgozva a terület működésének fejlesztésén, hétről hétre nő a tagok képessége és a
projekt végezetével igazi folyamatfejlesztővé válhatnak A projekt zárásának feltétele, hogy az „Előkészítés fázisában” meghatározott célok elérése megtörténjen.
„Az idő és a világ nem áll meg. Az élet törvénye a változás. És azok, akik csak a múltra vagy a jelenre figyelnek, biztosan elszalasztják a jövőt.”
John Fitzgerald Kennedy